Grym...

...dag idag vad gäller föreläsningar. Gerd Johnsson-Latham var som sagt här och gästföreläste. Hon behandlade:
- könsdriskriminering som orsak till fattigdom
- patriarkalt våld och förtryck som hot mot mänsklig säkerhet
- jämställdhet som förutsättning för hållbar utveckling

Fick verkligen ut mycket av dagen. Hon berättade, vi frågade frågor. Sen fick vi uppgifter att diskutera och presentera lösningar till ex. mäns våld mot kvinnor och sånt. Jättebra diskussioner och det väckte många tankar.  Vi var så arga efter vår diskussion, men hon uppmuntrade oss att använda ilskan och göra någonting med den. Dessutom att trycka på lärare mfl så att det inte glöms bort.

Dock är ju det här ämnet betydligt bättre på att belysa jämställdhet och sånt, även om det inte är perfekt. Statsvetenskapen däremot är ju totalt värdelös. Typ pratar om det litegrann bara för att de är tvungna, men inte mer än så.

I övrigt så var Örnen lika spännande som vanligt idag. Bakade dessutom bröd, såna där snabba limpor jag brukar göra, så jag mumsade nybakat bröd och drack lite te.

Imorgon måste jag skriva massor på min inlämningsuppgift, sen sticker vi till Eslöv över helgen.

Kommentarer
Postat av: Pethra

Tack, va gullig du är. :) Jo det är rätt mycket nu.. det är lite knepigt när man har lätt för att bli stressad. Nu är jag väl lite extra känslig av alla hormoner också.. Jag skulle verkligen ha velat vara med på föreläsningen du hade om jämlikhet och hållbar utveckling dock! Den låter superspännande! Vi läser också om hållbar utveckling nu, och jämlikhet är ju verkligen en viktig del i en sociala dimensionen av hållbarhetsarbete. Kul när man blir så tagen av en föreläsare också, det är ju inte alltför ofta (inte för mig iaf). Hur går det för dig annars? Är du färdig efter det här året? Kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback