Afrika i kvällspressen

Jag är helt färdig, i alla dess bemärkelser. Färdig med grupparbetet och färdig i huvudet. Jag sov en halvtimma på soffan, men tvingade mig själv upp sen. Får inte sova för länge för då kommer jag aldrig somna ikväll. Egentligen brukar jag inte sova middag (eller vad man ska kalla det), men jag höll verkligen på att somna sittandes medan jag läste. Jaja, boxen börjar om en timma så då kommer jag nog få lite energi i alla fall. Här hemma kan jag ju inte sitta och somna.

Presentationen gick bra. Alla andra hade också jätteintressanta grejer de tog upp. Några analyserade Alexander och 300 och tittade på hur grekerna/perserna beskrevs som civiliserade/barbarer. De kopplade det till och med till "the war on terrorism", att retoriken hos Bushadministrationen är liknande den som fördes av grekerna. Intressant! Angelica och Anna visade reklamfilmerna som används av den amerikanska militären för nyrekrytering. Kolla på
www.goarmy.com , heeelt sjuka filmer,  "There's strong - and there's army strong".

Vi kom fram till rätt intressanta grejer också i vår diskursanalys, Afrika i kvällspressen. De använder såna sjuka generaliseringar. Rent av rasistiska! Här nedan följer några citat vi hittade som är anmärkningsvärda. De i början kommer från Aftonbladet, de två sista från Expressen.

 "Natalia Galo Galo, 46, som bor i en enkel hydda, lärde sig mobiltelefonins finesser på en dag.?  Ser ni, hon lärde sig det trots att hon bor i en enkel hydda...

?Pappersfabriken ligger mitt ute i ingenstans, 85 mil på delvis skumpiga och sönderkörda vägar över ett afrikanskt savannlandskap där elefanter, giraffer och babianer går fritt nära landsvägen. Färden går genom byar där människor bor i lerhyddor och går klädda i färgglada skynken.? Först beskriver de djuren som går längs vägen, i nästa andetag människor i färgglada skynken. Stört!

?Valet av brottsmisstänkte Jacob Zuma till ANC-ledare signalerar att landet kan bli en bananrepublik bland alla andra. Snart styrt av en man vars favoritlåt är ?Ge mig mitt maskingevär?[...] Som tycker det är fullt naturligt att ha flera fruar (fyra) och som tror att det räcker med en varm dusch för att skydda sig mot hiv.? Jaha, så alla länder i Afrika är bananrepubliker? Vad är egentligen en bananrepublik då?

?Liksom de flesta andra tanzanier skrotar hon kvar i sin fattigdom och undrar vart biståndspengarna tog vägen.? Vaddå skrota runt?

?Sudan ligger för det första i Afrika som ligger långt bort från väst, så väl geografiskt som kulturellt och psykologiskt.? Inga kommentarer, men man skrattar ju nästan ibland.

?Många afrikanska länder har en svaghet för att blanda sig i och destabilisera sina grannar.? Så alla invånare "i Afrika" har en böjelse för att kriga, genetiskt sett?

Jag skulle kunna lista hur många citat som helst, men jag förmodar att ni ser mönstret. Vår lärare sa att det är så här diskursen är, även på tv och i morgontidningarna, även om den inte är lika uppenbar. Det är ju helt uppåt väggarna!

Måste säga att den här kursen har varit superintressant. Lite synd att den är slut nu (eller rättare sagt på måndag när jag ska lämna in hemtentan som jag ska skriva klart i helgen). Jag har definitivt insett vikten av kommunikation och jag måste säga att jag tror på det här med att det är en förutsättning för utveckling eller social förändring. Så det så.

Nu ska jag byta om och sen iväg och boxas skiten ur Nathalie! Hahahah, det där kanske jag får äta upp med tanke på hur trött jag är...



 

Kommentarer
Postat av: Natha

HÖRRÖ!!! hahah hade jag vetat att det stod så här så hade jag tagit i mer::)!!!!!:P

2008-01-20 @ 20:31:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback