A língua portuguesa

Jag är kär. Har varit det länge, eller rättare sagt sen i april ungefär, men ibland slår det mig att jag fortfarande har små fjärilar i magen. Idag flög jag på små moln. Finns inget vackrare...

..än portugisiska.

Jag menar faktiskt allvar. Jag som alltid älskat franska måste säga att jag tycker att portugisiskan är snäppet bättre. Och spanskan kan slänga sig i väggen. Det portugisiska språket har fångat mig totalt. A língua portuguesa.

Seminariet idag var jättekul. Vi går igenom grunderna, vilket jag känner jag behöver. Men jag är ändå otålig, vill lära mer, vill lära fort. Jag vill kunna prata ordentligt. Inte bara plocka lite ord med hjälp av spanskan och franskan blandat med nya ord jag lärt mig och sätta ihop till en ur grammatisk synvinkel helt osammanhängande mening (som jag gjorde i Moçambique, trots jag kom rätt långt på det med). Jag vill få flyt, kunna uttala rätt och föra enkla konversationer. Undrar hur snabbt man kan lära sig om man verkligen vill?

Jag har spelat sönder de Ivete Sangalo-låtar jag har, men lyssnar på dem ändå. Till och med den knäppa låten som spelas en massa på radio nu, Segertåget med Maskinen, höjer jag volymen på eftersom den har refräng på portugisiska. Jag ska på jakt efter mer musik. Om det så är brasiliansk, europeisk eller afrikansk portugisiska.

Até então (tills dess)... håll till godo med den här härliga låten.


Ivete Sangalo - Chupa Toda

Kommentarer
Postat av: Susanna

Vad kul det låter. Vet inte riktigt om jag håller med om att spanskan kan slänga sig i väggen men portugisiska är väldigt vackert. Jag brukar lyssna på Miriam Aida http://www.we7.com/public/albumDetails/Meu-Brazil?albumId=48124&play=true hon är svensk men har gjort en skiva med nästan bara brasiliansk musik.

2008-09-05 @ 14:50:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback