Malmö

Frivilligresan med Röda korset till Malmö igår var riktigt lyckad. I och för sig stämde mina farhågor - det var Nathalie, Therese, jag och pensionärerna... nästan i alla fall. Men det gjorde inte så mycket. Studiebesöket och den guidade turen på Humanitetens hus var riktigt intressant. Historien om de vita bussarna var så enormt gripande. Även om jag visste mycket innan var det ju en annan grej att sitta där i en av de vita bussarna som räddade 17000 människor från koncentrationslägrena medan guiden berättade. Både jag och Therese kände att vi blev tårögda och berörda.

Utöver den delen av utställningen var det en avdelning om vatten, en om flyktingar och en om äldre människor. Synd bara att vi inte hade mer tid att kolla runt efteråt, för vi hade först en föreläsning om anhörigvård och därefter bjöds det på supergod lunchbuffé på en närliggande restaurang.

Efter maten hade vi två timmar på egen hand. Så vi gick runt lite på stan. Jag var ståndaktig och shoppade faktiskt inget, de andra tjejerna hittade lite smått. Efter att ha ätit lite utsökt äkta italiensk glass på
Dolce Sicilia var det dags att åka hem igen. Alla de andra satt faststpända och redo samt skakade på huvudet åt oss när vi anlände till bussen typ fem i fyra... Vi som tyckte vi var i god tid eftersom bussen inte skulle gå förrän fyra! Hahaha.

Väl hemma blev det en lugnt lördagkväll. Jag var så himla trött, så Pouya och jag köpte lite pizza och värmde i ugnen, samt mumsade lite Ben&Jerry-glass...



Jag uppdaterar med lite bilder från Malmö senare idag. Ciao så länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback