Falafel

I helgen köpte jag en falafelrulle för 20 spänn i Malmö. På andra ställen där kan man få dem för 15 kr. Det är vad det brukar kosta i den stan. När vi var på nån kebabkiosk i Uppsala på nyårsdagen kostade en falafelrulle 60 spänn! Det är vad det kostar i Växjö också inne i stan. Jag fattar inte grejen. Kikärtor är ju så himla billigt. Helt galet att det kan bli så mycket dyrare för att man gör biffar av dem och friterar. Stört. 20 kr tycker jag är ok. 60 är åt skogen för dyrt. Vad tror de att de är egentligen?

Kommentarer
Postat av: Sara

Fast du vet, marknadsekonomiskt sett så är det ju inte omkostnaderna som styr priset utan efterfrågan. Och kan de ta 60 spänn för falafel och ändå få ganska många sålda så finns det ju ingen anledning för dem att ta mindre betalt.

...och så tror jag att många malmöställen faktiskt gör sin egen falafel (de är ju kända för sin falalfel därnere) medans många andra korv- och kebabställen i landet köper in färdiggjord fryst. Och då blir det ju också dyrare.

Okej, slut på ekonomtråkresonemang nu. ;) Jag är sjukt sugen på falafel för övrigt. Var det redan igår. Vi har ett ganska bra libaneslunchställe vid jobbet, får nog gå dit imorgon.

Pussokram!

2008-02-05 @ 08:43:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback