Hushållsnära tjänster och jämställdhet

Jag har en tanke om det här med hushållsnära tjänster som det så fint kallas. Jag kan köpa argumenten om att det gör att kvinnor kan satsa på karriären och samtidigt umgås med barnen på sin lediga tid. Visst. Jag kan förstå att den sönderstressade mamman som jobbar heltid och har flera ungar knappt hinner städa själv och därför anlitar någon annan att göra det. Men, är det någon mer än jag ser var skon klämmer i det här resonemanget? Det hävdas att det gynnar kvinnorna som sagt, men varför och återigen varför är det kvinnorna som nämns? Varför tas det för givet att kvinor har huvudansvaret för städningen? Det är aldrig någon som skriver att jo men hushållsnära tjänster är bra för det hjälper männen som har det så stressigt när de ska hinna med hus och hem, samtidigt som de ska göra karriär. Jag anser i alla fall att problemet verkligen ligger i det faktum att det inte råder jämställdhet i vardagslivet. Det finns säkert kvinnor som skulle tycka att det var skönt med städhjälp för husfridens skull. Så slipper man bråka om småsaker. Men varför ska man alls behöva bråka? Jag blir så trött. Jag säger inte att min situation är perfekt. Långt ifrån. Ibland blir jag rentav tokig. Att det ens ska behöva vara ett problem när man har valt att leva med varandra för att man älskar varandra. I alla fall, anledningen till att jag kom att tänka på det här var att jag läste i ETC att man bara fått in 1000 ansökningar om skattereduktion för hushållsnära tjänster, trots att man räknat med en anstormningpå 45 000. Det satte igång tankemaskineriet angående hela frågan.

Kommentarer
Postat av: Pethra

Håller med dig till 100%. Det är verkligen en tankeställare det där, som fler borde få sig en dänga av. Orsak och verkan är svårt att se ibland..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback